ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ:

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗΣ Ν. 4808/21

Σκοπός

O GEA GRAMMO ERATO APOLLON εφεξής αναφερόμενη ως ο «Οργανισμός», υποστηρίζει ότι όλοι οι εργαζόμενοι έχουν δικαίωμα να εργάζονται σε ένα περιβάλλον που σέβεται την αξιοπρέπεια, την αξία και τα ανθρώπινα δικαιώματα κάθε ατόμου. Για τον σκοπό αυτό, ο Οργανισμός δεσμεύεται να διασφαλίσει ένα χώρο εργασίας χωρίς βία, παρενόχληση και εκφοβισμό, έχοντας μηδενική ανοχή σε κάθε μορφή βίας ή παρενόχλησης.

Η Πολιτική αυτή έχει σκοπό να παρέχει ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο πλαίσιο για την ενημέρωση, την πρόληψη, την αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της βίας και της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος που σέβεται, προωθεί και διασφαλίζει το δικαίωμα κάθε ατόμου σε ένα χώρο χωρίς βία και παρενόχληση.

Ο Οργανισμός δεσμεύεται να παρέχει την απαιτούμενη ενημέρωση, ασφαλείς και εύκολα προσβάσιμους διαύλους επικοινωνίας για την υποδοχή καταγγελιών, τον προσδιορισμό των αρμόδιων προσώπων που θα διαχειρίζονται τις καταγγελίες, την αμερόληπτη και εμπιστευτική διερεύνηση τυχόν γεγονότων, την απαγόρευση αντιποίνων και περαιτέρω θυματοποίησης καθώς και την απαιτούμενη συνεργασία και παροχή κάθε σχετικής πληροφόρησης στις αρμόδιες αρχές, εφόσον ζητηθεί.

 

Νομικό Πλαίσιο

Ο Οργανισμός μέσω της Πολιτικής αυτής, αναγνωρίζει, υιοθετεί και εφαρμόζει χωρίς δισταγμό, προϋποθέσεις ή περιορισμούς, τις διατάξεις όπως ορίζονται από τα σχετικά άρθρα της ακόλουθης ισχύουσας νομοθεσίας:

  • Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης (2016/C 202/02) /
  • Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για της εξάλειψη της βίας και της παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας
  • Νόμος Υπ’ Αριθμό 4808 / 2021 της Ελληνικής Δημοκρατίας για την κύρωσης της Σύμβαση 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας (ΦΕΚ Τεύχος Α’ / Αρ. Φύλλου 101, 19 Ιουνίου 2021)

 

Ορισμοί

Για τους σκοπούς της παρούσας Πολιτικής και σύμφωνα με την ορολογία που επιβάλλεται από την ισχύουσα νομοθεσία ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

  • Εργαζόμενος

Οποιοδήποτε πρόσωπο με σύμβαση πλήρους, μερικής απασχόλησης, μόνιμης ή προσωρινής απασχόλησης ή εργασίας, που εκτελεί οποιαδήποτε εργασία για λογαριασμό του Οργανισμού.

  • Βία και Παρενόχληση

Μια σειρά από απαράδεκτες μορφές συμπεριφοράς και πρακτικές ή απειλές αυτών, είτε εκδηλώνονται μεμονωμένα ή κατ’ επανάληψη, που αποσκοπούν, οδηγούν, ή ενδέχεται να οδηγήσουν σε σωματική, ψυχολογική, σεξουαλική ή οικονομική βλάβη και περιλαμβάνει την έμφυλη βία και παρενόχληση.

  • Έμφυλη Βία και Παρενόχληση

Η βία και παρενόχληση που απευθύνονται σε άτομα λόγω του φύλου τους, ή επηρεάζει δυσανάλογα άτομα συγκεκριμένου φύλου και περιλαμβάνει τη σεξουαλική παρενόχληση.

  • Παρενόχληση

Μορφές συμπεριφοράς, που έχουν σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος, ανεξαρτήτως εάν συνιστούν μορφή διάκρισης, και περιλαμβάνουν και την έμφυλη παρενόχληση ή για άλλους λόγους διάκρισης.

  • Έμφυλη Παρενόχληση

Οι μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με το φύλο ενός προσώπου, οι οποίες έχουν σκοπό ή αποτέλεσμα την παραβίαση της αξιοπρέπειας του προσώπου αυτού και τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος. Οι μορφές συμπεριφοράς περιλαμβάνουν και την σεξουαλική παρενόχληση, καθώς και μορφές συμπεριφοράς που συνδέονται με τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση, την ταυτότητα ή τα χαρακτηριστικά του φύλου του προσώπου.

  • Σεξουαλική Παρενόχληση

Οποιαδήποτε μορφή ανεπιθύμητης λεκτικής, ψυχολογικής ή σωματικής συμπεριφοράς σεξουαλικού χαρακτήρα, με αποτέλεσμα την προσβολή της προσωπικότητας ενός προσώπου, ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος γύρω από αυτό.

Σύμφωνα με τα παραπάνω, κάθε έννοια είναι υποσύνολο της προηγούμενης: η σεξουαλική παρενόχληση είναι ένα υποσύνολο της έμφυλης παρενόχλησης, που ανήκει στην ευρύτερη έννοια της παρενόχλησης. και με τη σειρά της η έμφυλη βία και η παρενόχληση, η τελευταία, με τη σειρά της, εμπίπτει στη γενική κατηγορία της βίας και της παρενόχλησης.

  • Για τους σκοπούς εφαρμογής αυτής της Πολιτικής, οι μορφές συμπεριφοράς βίας και παρενόχλησης, μπορούν να λαμβάνουν χώρα ιδίως:
  • Στον χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένων δημοσίων και ιδιωτικών χώρων όπου ο εργαζόμενος παρέχει εργασία, λαμβάνει αμοιβή, κάνει διάλειμμα ιδίως, για ανάπαυση ή για φαγητό, σε χώρους ατομικής υγιεινής και φροντίδας, αποδυτηρίων ή καταλυμάτων που παρέχει ο εργοδότης
  • Στις μετακινήσεις, από και προς την εργασία, τις λοιπές μετακινήσεις, τα ταξίδια, την εκπαίδευση, καθώς και τις εκδηλώσεις και τις κοινωνικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την εργασία και
  • Κατά τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την εργασία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που πραγματοποιούνται μέσω τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας.
  • Η συμπεριφορά που χαρακτηρίζεται γενικότερα ως βία και παρενόχληση, μπορεί να εκδηλωθεί με διάφορες μορφές, όπως φυσική, λεκτική, μη λεκτική, άμεση, έμμεση, φανερή ή σιωπηρή και μπορεί να συμβεί είτε αυτοπροσώπως είτε διαδικτυακά, ανεξάρτητα από το εάν χρησιμοποιείται εταιρικός ή προσωπικός εξοπλισμός και λογαριασμοί. Ενδεικτικά παραδείγματα βίαιης και ενοχλητικής συμπεριφοράς:
  • Σωματική

Σωματική βία, ανεπιθύμητο άγγιγμα, ανεπιθύμητη σωματική επαφή, ανεπιθύμητη αγκαλιά, ανεπιθύμητο φιλί ή/και άλλα παρόμοια.

  • Προφορική / Λεκτική

Προσβλητικές και ενοχλητικές ερωτήσεις σχετικά με την προσωπική ζωή του ατόμου, σχόλια για την εμφάνιση, την ηλικία, το φύλο, την ιδιωτική ζωή, σεξουαλικά αδέξια ή/και προσβλητικά σχόλια/αστεία, ακατάλληλες, ανεπιθύμητες ή/και επαναλαμβανόμενες προτάσεις για ραντεβού, χρήση απειλών, εκβιασμών ή ανάρμοστων ανταμοιβών ή/και άλλα παρόμοια.

  • Μη Λεκτική

Εμφάνιση ακατάλληλου οπτικού υλικού, σεξουαλικού περιεχομένου ή φύσης, ακατάλληλου, επίμονου και παρεμβατικού βλέμματος με σεξουαλικά υποδηλωτική πρόθεση, πρόστυχες χειρονομίες ή/και άλλα παρόμοια.

  • Διαδικτυακή

Προσβλητικές και ακατάλληλες προτάσεις σε ιστότοπους και εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, αποστολή email ή άλλου ηλεκτρονικού μηνύματος με προσβλητικό, σεξουαλικό περιεχόμενο.

Η σεξουαλική παρενόχληση μπορεί να περιλαμβάνει ένα ή περισσότερα περιστατικά και ενέργειες που συνιστούν παρενόχληση και μπορεί να είναι σωματική, λεκτική και μη λεκτική.

 

Δήλωση Πολιτικής

Ο Οργανισμός δεσμεύεται να παρέχει ένα ασφαλές περιβάλλον για όλους τους υπαλλήλους της χωρίς παράνομες διακρίσεις για οποιονδήποτε λόγο και απαλλαγμένο από παράνομη βία ή παρενόχληση στην εργασία, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής παρενόχλησης. Ο Οργανισμός διατηρεί Πολιτική μηδενικής ανοχής για οποιαδήποτε μορφή βίας ή παρενόχλησης στο χώρο εργασίας. Ο Οργανισμός αντιμετωπίζει όλα τα περιστατικά με σοβαρότητα και διερευνά αμέσως όλους τους ισχυρισμούς για βία και σεξουαλική παρενόχληση με σεβασμό και εμπιστευτικότητα. Οποιοδήποτε άτομο διαπιστωθεί ότι έχει εφαρμόσει συμπεριφορές βίας και παρενόχλησης, θα αντιμετωπίσει πειθαρχικές κυρώσεις, όπως αυτές ορίζονται πιο κάτω.

Ο Οργανισμός δεσμεύεται να αποτρέψει πλήρως ή/και να αντιμετωπίσει τυχόν περιπτώσεις βίας και παρενόχλησης, μέσω:

  • Εκτίμησης των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στον χώρο της εργασίας με βάση τον Νόμο Υπ’ Αριθμό 3850 / 2010 της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ Τεύχος Α’ / Αρ. Φύλλου 84, 02 Ιουνίου 2010) καθώς και της εφαρμογής των μέτρων και των δραστηριοτήτων προστασίας και πρόληψης που αφορούν στον Οργανισμό εν γένει, είτε σε κάθε είδους θέση εργασίας και καθηκόντων.
  • Παροχής ενημέρωσης για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των εργαζομένων του εργοδότη και των ατόμων που ασκούν διευθυντικό δικαίωμα, μέσω της παρούσας Πολιτικής.
  • Ορισμού ενός προσώπου ως προσώπου αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών, υπεύθυνου για την διαχείριση καταγγελιών, για την καθοδήγηση και την ενημέρωση των εργαζομένων για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της βίας και της παρενόχλησης.
  • Διασφάλισης ότι το πρόσωπο αναφοράς ως υπεύθυνου διαχείρισης παραπόνων και καταγγελιών κατανοεί πώς να αντιδρά σε περιστατικά παρενόχλησης, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου συλλογής πληροφοριών, της εχεμύθειας, του τρόπου δράσης, του τρόπου αντιμετώπισης του απορρήτου, του τρόπου τεκμηρίωσης και του τρόπου διατήρησης αρχείων.
  • Παροχής μιας διαδικασίας για καταγγελίες (όπως περιγράφεται παρακάτω) που είναι δίκαιη, έγκαιρη και αποτελεσματική, και ασφαλή και εύκολα προσβάσιμο δίαυλο επικοινωνίας για την υποδοχή των καταγγελιών και την περαιτέρω εμπιστευτική και αμερόληπτη διερεύνησή τους.
  • Απαγόρευσης αντιποίνων και περαιτέρω θυματοποίησης του θιγόμενου ατόμου και περιγραφή των συνεπειών επί διαπίστωσης παραβιάσεων.
  • Προώθησης κατάλληλων προτύπων συμπεριφοράς.
  • Συνεργασίας και παροχής κάθε σχετικής πληροφορίας στις αρμόδιες αρχές, εφόσον απαιτείται ή ζητηθεί.

Ο Οργανισμός δεσμεύεται πως θα λάβει όλα τα εύλογα μέτρα για την εξάλειψη του εκφοβισμού και της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας, σύμφωνα με τον Ν. 4808/2021 και ενθαρρύνει οποιονδήποτε από τους εργαζόμενους του που είναι μάρτυρες ή θύματα παρενόχλησης ή εκφοβισμού να γνωστοποιήσουν τις πληροφορίες το συντομότερο δυνατό, σύμφωνα με την παρακάτω διαδικασία καταγγελίας.

Αυτή η Πολιτική δεν έχει σκοπό να δημιουργήσει νέα ή μη φυσιολογικά πρότυπα συμπεριφοράς αλλά στο να περιορίσει και να εξαλείψει παραβατικές συμπεριφορές που εμπίπτουν στους ορισμούς της βίας και της παρενόχλησης.

Κάθε εργαζόμενος στον Οργανισμό θα πρέπει να γνωρίζει πως ο Οργανισμός σέβεται τα δικαιώματα κάθε προσώπου που θίγεται από περιστατικό βίας και παρενόχλησης όπως ορίζονται από το άρθρο 12 Νόμος Υπ’ Αριθμό 4808 / 2021 της Ελληνικής Δημοκρατίας και αφορούν εν γένει τα παρακάτω:

  • Κάθε εργαζόμενος που πλήττεται από περιστατικό βίας και παρενόχλησης, ακόμη και αν η σχέση έχει λήξει, στο πλαίσιο της οποίας φέρεται ότι συνέβη το περιστατικό ή η συμπεριφορά σε βάρος του, έχει δικαίωμα να υποβάλει καταγγελία στην Επιθεώρηση Εργασίας (τηλέφωνο καταγγελιών 1555) και του Συνηγόρου του Πολίτη (τηλέφωνο επικοινωνίας +30 213 1306 600) ως φορέα προώθησης και εποπτείας της αρχής της ίσης μεταχείρισης, πέραν της δικαστικής προστασίας, κατ’ εφαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας Ν. 3896 / 2010 (ΦΕΚ Α’ 207) και Ν. 4443 / 2016 ((ΦΕΚ Α’ 232), καθώς και να υποβάλει καταγγελία εντός του οργανισμού κατά τη διαδικασία που περιγράφεται στο σχετικό άρθρο της παρούσας Πολιτικής. Η παρούσα Πολιτική δεν υποκαθιστά τις νομικές διαδικασίες που έχει θεσπίσει ο νόμος και δεν στερεί από τον εργαζόμενο τα έννομα δικαιώματά του.
  • Όταν εργαζόμενος του Οργανισμού παραβιάζει την απαγόρευση βίας και παρενόχλησης, ο Οργανισμός θα λαμβάνει τα απαραίτητα και κατάλληλα μέτρα σε κάθε περίπτωση σε βάρος του καταγγελλόμενου, προκειμένου να αποτραπεί και να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό ή συμπεριφορά. Τα μέτρα αυτά μπορεί να περιλαμβάνουν σύσταση συμμόρφωσης, αλλαγή θέσης, χρόνου, τόπου ή τρόπου παροχής εργασίας ή καταγγελία της εργασιακής ή εταιρικής σχέσης, με την επιφύλαξη της απαγόρευσης της κατάχρησης δικαιώματος όπως το άρθρο 281 του Αστικού Κώδικα (κατάχρηση δικαιώματος). Οι σχετικές κυρώσεις και πειθαρχικά μέτρα περιγράφονται στο σχετικό άρθρο της παρούσας Πολιτικής
  • Κάθε Εργαζόμενος που υφίσταται περιστατικό βίας και παρενόχλησης εναντίον του, έχει δικαίωμα στην επιλογή να εγκαταλείψει τον χώρο εργασίας για εύλογο χρονικό διάστημα, χωρίς απώλεια μισθού ή άλλες δυσμενείς συνέπειες, εφόσον κατά την εύλογη πεποίθηση υφίσταται επικείμενος σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του, προκειμένου να αποκατασταθεί η εργασιακή ειρήνη ή όταν τα μέτρα που αναφέρονται στην παραπάνω παράγραφο δεν είναι ικανά να σταματήσουν τη συμπεριφορά βίας και παρενόχλησης. Στην περίπτωση αυτή, ο εργαζόμενος υποχρεούται να ενημερώσει εκ των προτέρων τον Οργανισμό εγγράφως, αναφέροντας το περιστατικό βίας και παρενόχλησης και τα περιστατικά που δικαιολογούν την πεποίθησή του ότι επίκειται σοβαρός κίνδυνος για τη ζωή, την υγεία ή την ασφάλειά του. Εφόσον ο κίνδυνος δεν υφίσταται ή έχει πάψει να υφίσταται και το αναφερόμενο πρόσωπο αρνείται να επιστρέψει στον χώρο εργασίας, ο Οργανισμός μπορεί να προσφύγει στην Επιθεώρηση Εργασίας με αίτημα την επίλυση της διαφοράς με βάση το σχετικό άρθρο 18 Νόμος Υπ’ Αριθμό 4808 / 2021 της Ελληνικής Δημοκρατίας.
  • Όταν ένας εργαζόμενος που ασκεί διευθυντική εξουσία ή εκπροσωπεί τον Οργανισμό παραβιάζει την απαγόρευση της βίας και της παρενόχλησης, ο εργαζόμενος αυτός παραβιάζει την εργατική νομοθεσία και μπορεί να του επιβληθούν οι αυστηρότερες διοικητικές κυρώσεις που ορίζει η νομοθεσία.
  • Ο εργαζόμενος που επηρεάζεται από περιστατικό βίας και παρενόχλησης και προβαίνει σε καταγγελία εντός του Οργανισμού σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο σχετικό άρθρο της παρούσας Πολιτικής, θα προστατεύεται από τον Οργανισμό έναντι οποιασδήποτε ενέργειας που μπορεί να συνιστά αντίποινα, συμπεριλαμβανομένης οποιασδήποτε αλλαγής στα καθημερινά καθήκοντα και το καθεστώς απασχόλησης.
  • Όταν ένας εργαζόμενος που επηρεάζεται από περιστατικό βίας και παρενόχλησης και προβαίνει σε καταγγελία εντός του Οργανισμού σύμφωνα με τη διαδικασία που περιγράφεται στο σχετικό άρθρο της παρούσας Πολιτικής και επικαλείται, ενώπιον της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών του Οργανισμού, όπως ορίζεται παρακάτω, γεγονότα ή αποδεικτικά στοιχεία από τα οποία συνέβη περιστατικό βίας και παρενόχλησης, ο καταγγελλόμενος (το πρόσωπο κατά του οποίου εγείρεται η καταγγελία) φέρει το βάρος της απόδειξης (το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση δικαστηρίου ή άλλης αρμόδιας αρχής, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία). Η διάταξη αυτή δεν ισχύει για ποινικές διαδικασίες.

Στο πλαίσιο ευαισθητοποίησης του προσωπικού ο Οργανισμός ενθαρρύνει:

  • Την οργάνωση στοχευμένων συναντήσεων με τους εργαζομένους για τη συζήτηση σχετικών θεμάτων και την έγκαιρη αντιμετώπιση δυνητικών κινδύνων.
  • Την πραγματοποίηση σεμιναρίων με ειδικούς ψυχικής υγείας ή παρόχους συμβουλευτικών υπηρεσιών.
  • Την συμμετοχή στελεχών του οργανισμού σε προγράμματα κατάρτισης και επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με την αναγνώριση και διαχείριση των κινδύνων βίας και παρενόχλησης στην εργασία.

Ο Οργανισμός διατυπώνει την ρητή απαγόρευση κατοχής και χρήσης οποιασδήποτε μορφής όπλου κατά τη παρουσία του εργαζόμενου στον χώρο εργασίας (όπως αυτός ορίζεται εκτενώς πιο πάνω), ακόμη και αν φυλάσσονται στο όχημα του υπαλλήλου. Οποιοσδήποτε εργαζόμενος διαπιστωθεί ότι έχει στην κατοχή του όπλο κατά τη διάρκεια της παρουσίας του στον χώρο εργασίας θα υπόκειται σε άμεση απόλυση. Οι εργαζόμενοι που αποτυγχάνουν να υποβληθούν ή να συνεργαστούν πλήρως σε πιθανές αναζητήσεις για κατοχή όπλων θα υπόκεινται σε πειθαρχικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της απόλυσης.

Τα στελέχη του Οργανισμού που έχουν θέσεις προϊστάμενου (Manager) ή/και διευθυντού (Director) πρέπει να παρακολουθούν προσεκτικά τη συμπεριφορά των εργαζομένων για να διασφαλίσουν ότι δεν λαμβάνουν χώρα περιστατικά που σχετίζονται με την βία και την παρενόχληση στο χώρο εργασίας. Οι προϊστάμενοι και οι διευθυντές που είναι μάρτυρες οποιασδήποτε τέτοιας συμπεριφοράς ή υποψιάζονται ότι υπάρχει τέτοια συμπεριφορά πρέπει να το αναφέρουν αμέσως στην Operations Manager και σε περίπτωση απουσίας ή κωλύματος αυτής, στην Οικονομική Διευθύντρια. Οι προϊστάμενοι και οι διευθυντές που ανέχονται περιστατικά που σχετίζονται με την βία και την παρενόχληση στο χώρο εργασίας ή που δεν αναφέρουν έγκαιρα τέτοια συμπεριφορά όπως προβλέπεται στην παρούσα Πολιτική, θα υπόκεινται επίσης σε κατάλληλες πειθαρχικές ποινές, συμπεριλαμβανομένης της απόλυσης.

Οι εργαζόμενοι ενθαρρύνονται να αναφέρουν ανεπιθύμητη συμπεριφορά βίας και παρενόχλησης από τρίτους στο χώρο εργασίας. Ενώ ο Οργανισμός δεν μπορεί να ελέγξει τη συμπεριφορά των μη εργαζομένων, ο Οργανισμός δεσμεύεται να απευθύνει τη σχετική  καταγγελία στους κατάλληλους εκπροσώπους του εργοδότη του τρίτου μέρους.

Ο Οργανισμός δηλώνει την μηδενική ανοχή του σε περιστατικά αντιποίνων, εκδικητικών συμπεριφορών και τοξικού εργασιακού περιβάλλοντος που σχετίζονται με περιστατικά βίας και παρενόχλησης.

Σε περίπτωσης διαφωνίας ή σύγκρουσης της παρούσας Πολιτικής με την ισχύουσα νομοθεσία, τότε τα άρθρα της ισχύουσας νομοθεσίας θα υπερισχύουν της παρούσας Πολιτικής.

 

Διευκρινήσεις

Η βία και η παρενόχηση στο χώρο εργασίας κυμαίνεται από απειλές και λεκτική κακοποίηση έως σωματικές επιθέσεις, ακόμη και ανθρωποκτονία. Μπορεί να επηρεάσει και να εμπλέξει υπαλλήλους, συνεργάτες, πελάτες  και επισκέπτες.

Ενδεικτικά παραδείγματα ΜΗ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ συμπεριφορών είναι τα ακόλουθα:

  • επιθετική ή απειλητική συμπεριφορά,
  • διάδοση κακόβουλων φημών για ένα άτομο ή μια ομάδα, αποκλείοντας κοινωνικά ή απομονώνοντας κάποιον,
  • χρήση προσβλητικού χιούμορ, που περιλαμβάνει ρατσιστικά, θρησκευτικά, σεξιστικά αστεία ή αστεία με βάση την εθνότητα,
  • υποτιμητικά σχόλια που αφορούν στο φύλο, τη φυλή, εθνότητα, εθνική καταγωγή, ηλικία, αναπηρία, θρησκεία, σεξουαλικό προσανατολισμό, ταυτότητα ή έκφραση φύλου ή σε οποιοδήποτε άλλο νομικά προστατευόμενο χαρακτηριστικό ενός άλλου προσώπου,
  • δημόσια γελοιοποίηση άλλου προσώπου,
  • λήψη, ανάρτηση, προβολή, δημοσίευση, φωτογράφηση, εκτύπωση, διανομή πορνογραφικών, άσεμνων, προσβλητικών ή ανάρμοστων υλικών ή υλικών εθνικού, θρησκευτικού ή ρατσιστικού χαρακτήρα,
  • συνεχής και ασφυκτική παρακολούθηση και επίβλεψη,
  • καταστροφή, απόκρυψη ή κλοπή προσωπικών αντικειμένων ή εξοπλισμού εργασίας,
  • αποκλεισμός αιτήσεων άδειας, εκπαίδευσης ή προαγωγής με αυθαίρετο τρόπο,
  • σωματική κακοποίηση,
  • κάθε πράξη ή παράλειψη που αποκλείει ή θέτει σε εμφανώς ή σε ιδιαίτερα μειονεκτική θέση τα πρόσωπα λόγω φύλου, ηλικίας, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου, θρησκευτικών πεποιθήσεων,
  • κάθε εντολή, παρότρυνση ή συστηματική ενθάρρυνση προσώπων να προβαίνουν σε δυσμενή ή άνιση μεταχείριση άλλων λόγω φύλου, ηλικίας, καταγωγής, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου, θρησκευτικών πεποιθήσεων (άμεση διάκριση),
  • παρεμπόδιση της ανέλιξης προσώπου λόγω ηλικίας, φύλου, καταγωγής, θρησκείας, πολιτικών πεποιθήσεων,
  • μη πρόσβαση προσώπου σε προνόμια και διευκολύνσεις προς όλο το προσωπικό λόγω φύλου, ηλικίας, σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας φύλου, θρησκευτικών πεποιθήσεων

 

Πεδίο Εφαρμογής

Αυτή η Πολιτική αφορά και ισχύει για:

  • Όλους τους εργαζόμενους του Οργανισμού (όπως ορίζονται στην παρ. 1 πιο πάνω)
  • Όλους τους συνεργάτες και εργαζόμενους των εταιρειών που συνεργάζεται ο Οργανισμός
  • Όλους τους εργολάβους ή υπεργολάβους και εργαζόμενους αυτών που σχετίζονται με τον Οργανισμό

και για περιστατικά βίας και παρενόχλησης που λαμβάνουν χώρα στους χώρους που ορίζονται στην παρ. 3.7 πιο πάνω.

 

Διαδικασία Καταγγελίας

Οποιοσδήποτε υφίσταται ένα περιστατικό βίας και παρενόχλησης, ενθαρρύνεται να υποβάλει το παράπονο ή/και την καταγγελία του προς τον Οργανισμό.

Για τον σκοπό αυτό ορίζεται ως πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών η Operations Manager/PA to GM και σε περίπτωση απουσίας αυτής η Οικονομική Διευθύντρια ως προσώπου υπεύθυνου για την υποδοχή των παραπόνων και των καταγγελιών και την περαιτέρω διαχείρισή τους.

Τα μέλη της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών είναι:

  1. Νομικός Σύμβουλος
  2. Δικηγόρος
  3. Δικηγόρος

Σε περίπτωση που ο καταγγελλόμενος είναι μέλος της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών και εμπλέκεται με οποιονδήποτε τρόπο στην καταγγελία για βία ή παρενόχληση, αυτό το άτομο δεν θα εμπλακεί σε καμία από τις διαδικασίες και η καταγγελία θα διεκπεραιωθεί από τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής ή αντικαταστάτες αυτών.

Η υποβολή τυχόν περιστατικών μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας η οποία πληροί όλες τις προδιαγραφές που αφορούν στην ασφάλεια:

  • Των πληροφοριακών συστημάτων.
  • Των προσωπικών δεδομένων.
  • Της εμπιστευτικότητας ή της ανωνυμίας του αναφέροντος εφόσον το επιλέξει.

Επίσης παρέχει την δυνατότητα παρακολούθησης της κατάστασης της αναφοράς από την αρχή της αναφοράς έως και την ολοκλήρωση της. Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα της Εταιρίας και ενθαρρύνουμε τους αναφέροντες να την χρησιμοποιήσουν καθώς αποτελεί το πιο ολοκληρωμένο και ασφαλές μέσο διαχείρισης αναφορών.

Επιπλέον, οι γραπτές καταγγελίες μπορούν να κατατίθενται δια χειρός στο πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών, δηλαδή στην Operations Manager.

Ο οργανισμός ενθαρρύνει τις επώνυμες καταγγελίες. Οι ανώνυμες καταγγελίες καθιστούν το έργο της ενδελεχούς διερεύνησης εξαιρετικά δύσκολο ή και αδύνατο, λόγω της δυσκολίας παροχής στοιχείων από έναν ανώνυμο καταγγέλλοντα (π.χ. συνομιλία, συνάντηση για την παροχή διευκρινίσεων κατά τη διάρκεια της διερεύνησης), όπως επίσης και της αξιολόγησης της αξιοπιστίας της καταγγελίας. Ωστόσο, ακόμη και οι ανώνυμες καταγγελίες θα λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και θα διερευνώνται. Ειδικότερα, οι υποβαλλόμενες ανώνυμες καταγγελίες εξετάζονται ανάλογα με τον βαθμό τεκμηρίωσής τους και τη δυνατότητα εντοπισμού της ασύμβατης με την παρούσα Πολιτική ενέργειας που περιγράφουν.

Όλα τα παράπονα ή οι καταγγελίες θα πρέπει να υποβάλλονται εντός 3 μηνών από την ημερομηνία του συμβάντος/του τελευταίου περιστατικού. Το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών μπορεί να παρατείνει το χρονοδιάγραμμα για λόγους που καταγράφονται εγγράφως, εάν βεβαιωθεί ότι αυτοί οι λόγοι εμπόδισαν την υποβολή της καταγγελίας. Οι καταγγελίες θα πρέπει να συνοδεύονται από υποστηρικτικά στοιχεία σε όλες τις μορφές (έγγραφα, βίντεο, email, γραπτά μηνύματα ή φωνητικά μηνύματα, μάρτυρες κ.λπ.). Οι καταγγέλλοντες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η καθυστέρηση στην υποβολή καταγγελίας θα καταστήσει πιο δύσκολη τη δίκαιη και πλήρη διερεύνηση της καταγγελίας.

Μετά την λήψη ενός παραπόνου ή/και καταγγελίας ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:

  • το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την λήψη του παραπόνου ή/και της καταγγελίας προβαίνει στην σχετική καταγραφή που θα περιλαμβάνει την περιγραφή του περιστατικού βίας και παρενόχλησης συνοδευόμενης με τα απαραίτητα στοιχεία (χώρος, χρόνος, εμπλεκόμενοι, υποστηρικτικά στοιχεία, μαρτυρίες, ονόματα μαρτύρων κλπ.) καθώς και στην καταγραφή της άποψης του καταγγέλλοντος καθώς και όλων των εμπλεκόμενων σχετικά με το αποτέλεσμα που επιδιώκουν. Εάν κι εφόσον απαιτείται για την ορθή ολοκλήρωση της παραπάνω καταγραφής το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών θα προβεί σε συνέντευξη με τον καταγγέλλοντα καθώς και με όλους τους εμπλεκόμενους. Η καταγραφή αυτή θα κοινοποιείται στον καταγγέλλοντα για την λήψη της σύμφωνης γνώμης του όσο αφορά την ορθότητα των καταγεγραμμένων στοιχείων.
  • το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών εντός πέντε (5) ημερών από την ολοκλήρωση του παραπάνω βήματος θα προβαίνει σε κοινοποίηση της καταγραφής του παραπόνου ή καταγγελίας στον καταγγελλόμενο μέσω συνέντευξης στην οποία θα του παρουσιάζεται το περιστατικό και θα του ζητείται η έγγραφη απάντηση του η οποία θα πρέπει να κατατεθεί στο πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών εντός δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση της καταγραφής.
  • με την λήψη της απάντησης του καταγγέλλοντος, το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών θα αναλάβει την περαιτέρω εξέταση του παραπόνου ή/και της καταγγελίας. Σε αυτή την διαδικασία, το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών δύναται να πάρει επιπλέον συνεντεύξεις από τον καταγγέλλοντα και τον καταγγελλόμενο, καθώς και από όλους τους εμπλεκόμενους όπως και πιθανά από άλλα σχετικά τρίτα μέρη χωριστά και αμερόληπτα. Εν συνεχεία το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών θα συντάξει αναφορά διερεύνησης του παραπόνου ή καταγγελίας προς την Επιτροπή Παραπόνων και Καταγγελιών, η οποία θα περιλαμβάνει τα συμπεράσματα και τις πιθανές προτεινόμενες κυρώσεις ή πειθαρχικά μέτρα, όπως προβλέπονται πιο κάτω. Η Επιτροπή Παραπόνων και Καταγγελιών δύναται να προβεί σε νέο κύκλο συνεντεύξεων- ακροάσεων του καταγγέλλοντος, του καταγγελλόμενου καθώς και κάθε εμπλεκόμενου τρίτου προσώπου. Το τελικό κείμενο της αναφοράς διερεύνησης επικυρώνεται από την Επιτροπή Παραπόνων και Καταγγελιών και κοινοποιείται στον καταγγέλλοντα και τον καταγγελλόμενο. Η διαδικασία αυτή δεν θα παρατείνει την συνολική διαδικασία πάνω από εξήντα (60) ημέρες από την υποβολή του παραπόνου ή καταγγελίας.

Το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών θα τηρεί αρχείο όλων των ενεργειών που έλαβε και θα διασφαλίσει ότι α) η κατάσταση έχει επιλυθεί και β) όλα τα αρχεία που αφορούν στο θέμα τηρούνται απόρρητα.

Σε περίπτωση που σε οποιαδήποτε φάση της παραπάνω διαδικασίας το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η διαδικασία δεν είναι άξια συνέχειας (και δεν χρειάζεται να συνεχίσει στα  επόμενα βήματα), θα ενημερώσει γραπτώς τον καταγγέλλοντα και τον καταγγελλόμενο για το λόγο για τον οποίο δεν συνεχίστηκε η διαδικασία.

Κυρώσεις και Πειθαρχικά Μέτρα

Ο οργανισμός προβαίνει σε κυρώσεις και πειθαρχικά μέτρα, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της προοδευτικής πειθαρχίας (Progressive Discipline), μέχρι και της εφαρμογής του τερματισμού της συνεργασίας για τον/τους υπαίτιο/ους, ακολουθώντας τα παρακάτω προοδευτικά βήματα:

Βήμα 1: Λεκτική προειδοποίηση.
Βήμα 2: Γραπτή προειδοποίηση.
Βήμα 3: Αναστολή.
Βήμα 4: Τερματισμός.

Ανάλογα την σοβαρότητα του γεγονότος μπορεί να εφαρμοστεί οποιοδήποτε βήμα με τις σχετικές ενέργειες που μπορούν να πραγματοποιηθούν να περιλαμβάνουν: έγγραφη συγγνώμη, υποχρεωτική εκπαίδευση ή συμβουλευτική συνεδρία, σύσταση συμμόρφωσης, αλλαγή εργασιακών σχέσεων, υποχρεωτική τηλεργασία, αλλαγή τμημάτων ή θέσεων, αναστολή ή απόλυση του καταγγελλόμενου (με επιφύλαξη της απαγόρευσης κατάχρησης δικαιώματος του άρθρου 281 ΑΚ).

Η φύση των κυρώσεων θα εξαρτηθεί από τη σοβαρότητα και την έκταση του εκάστοτε περιστατικού βίας και παρενόχλησης. Ορισμένες σοβαρές περιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένης της σωματικής βίας ή σεξουαλικής παρενόχλησης ενδέχεται να έχουν ως άμεσο αποτέλεσμα την απόλυση του καταγγελλόμενου. Ο τελικός καθορισμός της κατάλληλης πορείας δράσης είναι απόφαση της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών και θα περιλαμβάνεται στην αναφορά διερεύνησης του εκάστοτε περιστατικού.

Όταν η Εσωτερική Επιτροπή Παραπόνων και Καταγγελιών συμπεράνει στην αναφορά διερεύνησης του περιστατικού πως ο ισχυρισμός κατά του καταγγελλόμενου είναι κακόβουλος, ή ο Καταγγέλλων ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο που υποβάλλει την καταγγελία έχει υποβάλει το παράπονο γνωρίζοντας ότι είναι ψευδές, τότε το πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών δύναται να συστήσει στην Εκτελεστική Ομάδα Διοίκησης να λάβει μέτρα κατά του καταγγέλλοντος ή του προσώπου που υποβάλλει την καταγγελία, αντίστοιχα με αυτά που αναφέρονται παραπάνω ως κυρώσεις και πειθαρχικά μέτρα.

Η απλή διαπίστωση ότι μια καταγγελία δεν είναι τεκμηριωμένη δε σημαίνει κακόβουλη πρόθεση. Η κακόβουλη πρόθεση πρέπει να αποδεικνύεται ξεκάθαρα μέσω ξεχωριστής έρευνας και βασίζεται αποκλειστικά σε εσκεμμένες, ψευδείς κατηγορίες από τον καταγγέλλοντα.

Ο Ποινικός Κώδικας της Ελλάδας ορίζει ως παράνομα συγκεκριμένα θέματα όπως βίαιες πράξεις, σεξουαλική παρενόχληση, απειλές και συμπεριφορές όπως η βία στην εργασία. Σε περίπτωση οποιουδήποτε από τα παραπάνω, ο Οργανισμός δύναται να επικοινωνήσει με την αστυνομία.

Σε κάθε περίπτωση είναι αναφαίρετο δικαίωμα της Εταιρίας και των Εταίρων αυτής να προβούν σε οποιοδήποτε πειθαρχικό μέτρο – κύρωση αξιολογώντας τα γεγονότα ανεξάρτητα από την Εσωτερική Επιτροπή Παραπόνων και Καταγγελιών.

 

Προστασία από αντίποινα

Ο Οργανισμός δεν θα αποδεχτεί αντίποινα οποιουδήποτε είδους εναντίον οποιουδήποτε εργαζομένου ο οποίος ενεργώντας καλή τη πίστη, αναφέρει πράξεις βίας ή παρενόχλησης. Οποιοσδήποτε εργαζόμενος εμπλέκεται σε τέτοιες ενέργειες, άμεσα ή έμμεσα ή ενθαρρύνει άλλους να το πράξουν, θα υπόκειται σε κατάλληλη πειθαρχική δίωξη και τα του νόμου προβλεπόμενα.

Τα αντίποινα θα αντιμετωπίζονται ως σοβαρό παράπτωμα. Οποιοσδήποτε υποπτεύεται ή βιώνει αντίποινα θα πρέπει να το αναφέρει στο πρόσωπο αναφοράς της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών. Τα αντίποινα αντιμετωπίζονται από τον Οργανισμό το ίδιο σοβαρά με τα περιστατικά βίας και παρενόχλησης, ακόμη και αν δεν αποδειχθεί η αρχική καταγγελία για βία και παρενόχληση.

 

Εμπιστευτικότητα

Η ταυτότητα του καταγγέλλοντος, του καταγγελλόμενου, των μαρτύρων, των καταθέσεων και άλλων αποδεικτικών στοιχείων που συλλέγονται κατά τη διαδικασία της διερεύνησης, οι συστάσεις των επιτροπών καθώς και οι ενέργειες του Οργανισμού, θεωρούνται εμπιστευτικό υλικό και δε θα δημοσιευθούν ούτε θα γίνουν γνωστά στο κοινό ή στα μέσα ενημέρωσης ή σε άλλους εργαζόμενους ή άλλα πρόσωπα που σχετίζονται με τον Οργανισμό και που δεν είναι απαραίτητα για την επίλυση της καταγγελίας.

 

Προσωπικά Δεδομένα

Κάθε επεξεργασία προσωπικών δεδομένων υπό την παρούσα πολιτική, πραγματοποιείται σύμφωνα με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία που ισχύει για τα προσωπικά δεδομένα καθώς και την σχετική πολιτική GDPR του Οργανισμού. Τα δεδομένα όλων των εμπλεκομένων προστατεύονται και υπόκεινται σε επεξεργασία, αποκλειστικά και μόνο σε σχέση με την εκάστοτε καταγγελία, με σκοπό να εξακριβωθεί η βασιμότητα ή μη της καταγγελίας, να διερευνηθεί το συγκεκριμένο περιστατικό και να ληφθούν τα προβλεπόμενα μέτρα. Ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και άλλα δεδομένα που δεν σχετίζονται άμεσα με την καταγγελία κατά την κρίση της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών δεν λαμβάνονται υπόψιν και δεν θα καταγράφονται ή θα διαγράφονται. Πρόσβαση στα δεδομένα που περιλαμβάνονται στις καταγγελίες θα έχουν μόνο όσοι εμπλέκονται και τα μέλη της Εσωτερικής Επιτροπής Παραπόνων και Καταγγελιών, εξαιρούμενου του νομικού συμβούλου της εταιρείας κατά την ιδιότητα του ως εξωτερικού συνεργάτη. Τα σχετιζόμενα με την καταγγελία προσωπικά δεδομένα διαγράφονται σε εύλογο χρονικό διάστημα από την ολοκλήρωση της έρευνας που ξεκίνησε με βάση την καταγγελία και, σε κάθε περίπτωση, μετά την παρέλευση πενταετίας από την συλλογή τους για την συγκεκριμένη αιτία.

Συνεργασία με Αρμόδιες Αρχές

Ο Οργανισμός δεσμεύεται για την συνεργασία και παροχή κάθε σχετικής πληροφορίας και παροχής στοιχείων προς κάθε αρμόδια αρχή, η οποία, είτε αυτεπάγγελτα είτε κατόπιν υποβολής αιτήματος από τον καταγγέλλοντα, στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της, αιτείται την παροχή στοιχείων ή πληροφοριών.

 

Ημερομηνία ισχύος

Αυτή η Πολιτική θα ισχύει από την 01η Μαΐου 2025 και μετά.

YΠΟΒΟΛΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ